September 18, 2011

Ulasan MyEmail.My - peti surat rakyat Malaysia

Sejak dua menjak nie heboh diperkatakan tentang projek Malaysian Citizen Mailbox - Project MyEmail 1Malaysia.


Walaupun selama nie, post post tidak memihak kepada BN dan UMNO ... tp bila bercakap pasal teknologi.. aku takkan biarkan emosi menguasi pertimbangan.

Aku review beberapa pandangan dari Malaysian Insider, MalaysiaKini, dan beberapa blogger independent yg lebih open pandangan nyer.

Rata-rata org mengkritik project MyEmail ... ada yg cakap rakyat akan dikenakan bayaran RM0.50 utk setiap email ? betul ke ? atau sekadar tohmahan ...

Aku pun register utk mendapat kepastian... Go to www.myemail.my



Aku kena validate dulu IC number dan beberapa step yg lain-lain..

Aku hntar emai dan aku terima email.

Hmmmm takde pun kena charge 50 sen ... Tohmahan rakyat kena charge 50 sen nampak nyer satu penipuan.... jgn jadi penipu.. nanti kita akan sama dgn UMNO dan BN

Kalau korang benci ngan BN dan UMNO... jgn biarkan emosi menghalang kabaikkan sesuatu technology utk masa hadapan...

aku refer kepada link nie

http://techviewz.org/2011/08/myemail-malaysian-citizen-inbox.html

http://berita-harian-online.com/myemail-e-mail-untuk-semua/

dan aku setuju pada point point yg diutarakan ... secara teknikal nyer

so what ? aper salah nyer email nih ?

Berapa kertas digunakan selama nie oleh kerajaan utk menghantar surat atau statement rasmi ?
Berapa kos penghantar melalui pos malaysia ?
Berapa kos printing ?
Berapa kos sapul surat ?
Berapa lama semua dokumen utk nak smpai kat kita ? (2-3 hari)
Berapa kos yg kerajan tanggung utk alamat salah ? (alamat IC adalah alamat lama/rmh sewa/dll)
Berapa byk pokok yg perlu ditebang utk segala kertas ?

difahamkan.. LHDN membelanjakan RM 3.20 utk setiap sborang BE yg dihantar kepada rakyat ... kalau hntar pakai kan bagus ... (lebih murah dan lebih effisyen)

itu baru LHDN... berapa byk agency yg hntar document pakai kertas ?

KWSP, Majlis Daearah, Majlis Perbandaran, JBA, TNB, Syabas, Indah Water, Banks, PTPTN, MARA, JPA, PDRM etc

korang agak berapa semua tuh kena belanja ??? kalau satu document dihantar secara traditional pos.. kos nyer RM 2.00 ... setahun lebih kurang 70 juta document dihantar secara pos ... bermakna tdk kurang dari RM 140 juta setahun utk belanja kertas, printing dan conventional pos

Berapa byk pokok lagi yg perlu di tebang ??

Budak-budak anti UMNO nie kadang kadang terlebih emosional... aku pun tak suka jugak ngan BN dan UMNO... aku bantai diaorg jugak

tapi bila soal teknologi... aku akan pakai otak... sbb aku org teknikal.. aku background bidang technologi... aku sokong setiap innitiative yg effisyen dan kearah green technology.

SO, korang yg kecoh kecoh pasal kena kena charge nie... korang dah register ker myemail tuh ?... korang kena charge ker ? Jgn suka buat kecoh buleh tak... aku nak anak aku guna services semacam ini pada masa hadapan... aku perlu sokong semua innitiative paperless

Tolong jgn emosi lah brader..

Benda baik.... kendkadang kena lah sokong

tak kesah lah dari UMNO ker.. dari PAS ker.. dari PKR ker dari DAP ker

kalau baik aku sokong


p/s: PRU13 vote for BA